Wiadomości

  • 21 sierpnia 2008
  • wyświetleń: 1756

Apel wojewody ws. imprez masowych

W okresie od wiosny do jesieni najczęściej wzrasta liczba organizowanych imprez plenerowych, w tym masowych. Organizator przygotowując taką imprezę musi zdawać sobie sprawę z konieczności spełniania wielu wymogów.

Z kolei wójt, burmistrz, czy prezydent miasta musi dołożyć wszelkiej staranności, aby organizator zapewnił bezpieczeństwo uczestnikom imprezy. Na sprawy bezpieczeństwa zwraca uwagę Wojewoda Śląski w piśmie znak: ZK/III/5030/6/3/08 z dn. 25 lipca 2008 r. przesłanym do wójtów, burmistrzów i prezydentów.

Treść apelu:

Za kilka dni w całej Polsce, w tym na kilkunastu stadionach naszego województwa, rozpocznie się kolejny sezon rozgrywek piłki nożnej. Śląskie kluby reprezentowane są licznie we wszystkich klasach rozgrywkowych, promując nasze miasta i dostarczając sportowych emocji mieszkańcom Śląska.

Niestety, nie można zapominać o zagrożeniach dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, jakie niosą ze sobą mecze piłki nożnej, w tym szczególnie w kontekście nieprawidłowej realizacji przez organizatorów imprez masowych obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom i porządku publicznego podczas trwania imprez. Określając warunki przeprowadzania imprez masowych w sposób bezpośredni wpływacie Państwo na bezpieczeństwo ich uczestników – w większości mieszkańców miast i gmin, którymi zarządzacie.

W trakcie ubiegłego sezonu odnotowałem kilkakrotnie przypadki wydawania decyzji zezwalających na organizowanie imprez masowych z naruszeniem przepisów prawa. Naruszenia dotyczyły niedotrzymania terminów wskazanych w ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (tekst jednolity Dz. U. 2005 r. Nr 106, poz. 680 wraz z późniejszymi zmianami), wydawania decyzji zmieniających warunki bezpieczeństwa bez uzyskania opinii podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy oraz wydawania decyzji nie zawierających wszystkich elementów w niej wskazanych.

W dwóch najbardziej rażących przypadkach decyzji wydanych z naruszeniem przepisów prawa skierowałem wystąpienia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach, które potwierdziło występujące nieprawidłowości, wydając w jednym przypadku postanowienie sygnalizacyjne, a w drugim wystąpienie zwracające uwagę na występujące nieprawidłowości.

Mając na uwadze potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa zarówno kibicom śląskich drużyn jak i kibicom przyjezdnym obecnym na naszych stadionach, pragnę Państwu przypomnieć, iż wydanie zezwolenia musi zostać poprzedzone wnikliwą analizą warunków zapewnianych przez organizatora, w tym szczególnie rzetelną oceną warunków bezpieczeństwa. Pomocą przy właściwej ocenie aspektów bezpieczeństwa powinny służyć opinie właściwych miejscowo komendantów Policji i Państwowej Straży Pożarnej.

Efektem rzetelnie i wnikliwie przeprowadzonego postępowania administracyjnego winna być decyzja, której treść i forma odpowiada kryteriom wskazanym w KPA i przepisach szczególnych ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.

Elementy, które powinna zawierać decyzja wymienia art. 8 ust. 1a ustawy: nazwę organizatora, miejsce przeprowadzenia imprezy, jej czas rozpoczęcia i zakończenia, maksymalną liczbę osób, które mogą być obecne na widowni, liczbę porządkowych, dane o osobie reprezentującej organizatora w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa osób uczestniczących w imprezie masowej (dane o kierowniku do spraw bezpieczeństwa) oraz informacje o zainstalowaniu urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk służących utrwalaniu przebiegu imprezy masowej, a w szczególności zachowania osób na niej obecnych. W decyzji, zgodnie z treścią art. 8 ust. 1b ustawy, należy również zawrzeć informację o uznaniu meczu (meczów) za imprezę o podwyższonym ryzyku – jeśli wynika to z opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Policji lub podmiotu prowadzącego rozgrywki. W przypadku imprez przeprowadzanych według terminarza niezbędne jest wyszczególnienie odrębnie każdej z imprez ze wskazaniem daty, godzin rozpoczęcia i zakończenia oraz kategorii jej ryzyka.

Wymienione powyżej elementy decyzji winny znaleźć się w sentencji, a nie w jej uzasadnieniu czy też jako załącznik. Pragnę również Państwu przypomnieć, iż w oparciu o art. 8 ust. 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, niezwłocznie po wydaniu decyzji należy ją przesłać podmiotom, które wydały opinie.

Nie ulega wątpliwości, że tylko precyzyjne określenie warunków przeprowadzenia imprezy w decyzji umożliwia rzeczywiste i sprawne kontrolowanie jej przebiegu.
Przypominam, że art. 8 ust 5 ustawy nakłada na organ wydający zezwolenie obowiązek kontrolowania zgodności przebiegu imprezy masowej z warunkami określonymi w zezwoleniu. Obecność uprawnionego przez Państwa przedstawiciela jest zatem obligatoryjna na każdej imprezie masowej na którą wydane zostało zezwolenie. W sporządzanym z kontroli protokole wyznaczona osoba odnotowuje stan faktyczny i porównuje go z warunkami przeprowadzenia imprezy, które wskazane zostały w decyzji. Przedstawiciel organu wydającego zezwolenie, w uzasadnionym przypadku, uprawniony jest nawet do przerwania imprezy.

Zgodnie z pismem Wojewody Śląskiego ZK.V.5030-9/06 z dnia 14 lipca 2006 r. kopię protokołu kontroli imprezy masowej przesłać należy do Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach.

Pragnę również przypomnieć, że terminy wskazane w przepisach administracyjnego prawa materialnego, a takie zawarte są w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych, zgodnie z doktryną prawa administracyjnego mają charakter zawity i nieprzywracalny, a wydanie decyzji z ich naruszeniem może stanowić podstawę do stwierdzenia ich nieważności. Konsekwencji takiego rozstrzygnięcia dla danego klubu nie trzeba chyba wyjaśniać.

Zapewniam Państwa, że każdorazowo reagował będę na wydawanie decyzji z naruszeniem prawa, kierując wystąpienia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, a w najbardziej rażących przypadkach nie wypełniania obowiązków nałożonych ustawą składał będę do Prokuratury Okręgowej zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa z art. 231 kk.

Pragnę poinformować również, iż wydałem polecenie, aby w ramach prac Zespołu Doradczego Wojewody Śląskiego ds. oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego w związku z przeprowadzonymi imprezami masowymi, na bieżąco dokonywać analizy warunków bezpieczeństwa zapewnianych przez organizatorów imprez masowych w tym szczególnie meczów piłki nożnej. W przypadku sformułowania negatywnej oceny warunków bezpieczeństwa przez uprawnione organy, mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa uczestnikom imprez, korzystał będę z uprawnień przysługujących mi w oparciu o art. 13 ustawy.

Mam nadzieję, że wysiłek podjęty przez wszystkie podmioty zaangażowane w zabezpieczenie imprez masowych skutkował będzie dalszą poprawą stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na śląskich stadionach.

Zygmunt Łukaszczyk


UM Czechowice-Dziedzice1

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.