Wiadomości

  • 19 czerwca 2019
  • wyświetleń: 3521

Przygody Miliardowickich eTwinnerów z SP 2 w Ligocie

W tym roku szkolnym w Szkole Podstawowej nr 2 w Ligocie uczniowie już po raz trzeci brali udział w międzynarodowym projekcie eTwinning.

Międzynarodowe przygody Miliardowickich eTwinnerów z SP2 w Ligocie · fot. SP nr 2 w Ligocie


Program eTwinning to łączenie i współpraca bliźniaczych przedszkoli i szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych. W poprzednich latach współpracowaliśmy ze szkołami z Francji, Włoch, Litwy i Turcji. W tym roku uczniowie klasy 7 znowu mogli współpracować z rówieśnikami z innych państw w ramach projektu pod tytułem "Komiksowe przygody eTwinnerów". Najpierw we wrześniu odbyło się w Budapeszcie seminarium dla nauczycieli z Europy "eTwinning Seminar - project development, collaboration and good practices", którego organizatorami były Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji i Narodowe Biuro Kontaktowe Programu eTwinning.

Seminaria takie są organizowane, gdyż eTwinning zajmuje się również promocją szkolenia nauczycieli. Było to spotkanie dla nauczycieli wszystkich specjalności pracujących z uczniami w wieku 10-16 lat, prowadzone w języku angielskim. Uczestniczyło w nim około 50 nauczycieli z  różnych europejskich: Anglii, Cypru, Czech, Łotwy, Węgier, Portugalii, ,Polski i Słowacji. Polskę reprezentowało 5 nauczycieli, między innymi pani Elżbieta Rogowiec, nauczycielka informatyki SP2 w Ligocie.  Seminarium to stworzyło wspaniałą okazję do dalszego rozwijania współpracy zagranicznej, zdobycia nowych doświadczeń oraz stało się inspiracją do podejmowania nowych projektów w SP2 Ligocie i wzbogacenia oferty edukacyjnej dla dzieci i młodzieży .

Ceremonię otwarcia seminarium w Budapeszcie poprowadził pan Sándor Brassói, przedstawiciel władz oświatowych - wiceprezes do spraw edukacji publicznej. Następnie uczestnicy wysłuchali prezentacji pani Petry Pollini, przedstawicielki węgierskiego Krajowego Biura eTwinning. Przypomniała ona główne zadania eTwinning: nawiązywanie partnerskiej współpracy ze szkołami w różnych krajach Europy i nie tylko, wspólne wzięcie udziału w projekcie, podnoszenie umiejętności uczniów, zapoznawanie się z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi i używanie ich w projektach. Następnie dyrektor oddziału Centrum Metodologii Pedagogiki Cyfrowej pan Adam Horvath przedstawił wykład Industry 4.0 in Education, z którego warto by zaznaczyć kilka ciekawych spostrzeżeń. Dają one dużo do myślenia:
  • Każdy obecny uczeń urodził się w XXI wieku - każdy obecny nauczyciel urodził się w poprzednim stuleciu!
  • Każdy człowiek poniżej 18 roku życia jest co najmniej 2 lata młodszy niż Google
  • Przybywa informacji, w Internecie jest więcej informacji niż człowiek może zapamiętać - zadaniem edukacji jest uczyć jak segregować i wybierać informacje
  • Dawniej wiadomości przybywało wraz z wiekiem, teraz ,jeżeli przestaniemy się uczyć w wieku dorosłym, nasz poziom wiadomości gwałtownie spada


Drugą część szkolenia stanowiły zajęcia warsztatowe, podczas których uczestnicy nawiązywali kontakty interpersonalne, tworząc międzynarodowe grupy jako wstęp do współpracy w ramach planowanych projektów.

Kolejny dzień upłynął na intensywnym szkoleniu podczas ciekawych warsztatów. Były zajęcia na Desktopach i tzw. Twinspace - stanowiącej przestrzeń pracy dla partnerów realizujących wspólny projekt. Twinspace to miejsce zawierające liczne narzędzia ułatwiające komunikację, pozwalającą na współpracę nauczycieli i uczniów pomiędzy różnymi szkołami i krajami. Można tam na przykład łatwo tworzyć strony www prezentujące postęp prac w projektach. Twinspace to przestrzeń bezpieczna, bo pracujący tu partnerzy, a szczególnie uczniowie, mogą komunikować się ze sobą bez obaw ingerencji z zewnątrz a wszystko chronione jest hasłem. Atrakcją były też liczne zajęcia warsztatowe do wyboru, na których nauczyciele poznawali ciekawe aplikacje do wykorzystania na zajęciach szkolnych. Tak więc tworzono wirtualne wycieczki po swoich rodzinnych miastach, programowano interaktywne pocztówki i proste gry na smartfonach, można było też poznać ciekawe aplikacje do nauki chemii, biologii, geografii, matematyki, informatyki i wiele innych.

Dla uczestników szkolenia zorganizowano zwiedzanie  Budapesztu -pięknego miasta składającego się z dwóch różnych ale równie ciekawych części - Budy i Pesztu. Ukoronowaniem dnia był rejs statkiem po Dunaju, podczas którego można było podziwiać rozświetlony budynek parlamentu. Podczas tego międzynarodowego  seminarium p. Elżbieta Rogowiec podzieliła się swoim pomysłem na projekt oparty o komiksy z innymi nauczycielami  . Nawiązała współpracę z nauczycielami z Czech, Portugalii, Słowacji i Węgier, z którymi utworzyła plan projektu pt.: "eTwinners Adventures in Comics", który został zarejestrowany w programie eTwinning, następnie zaakceptowany przez Krajowe Biuro eTwinning (NSS) j i zrealizowany w SP2. Ostatecznie w projekcie wzięły udział szkoły w Horní Jeleni w Czechach i w Segedynie na Węgrzech. Dzięki projektowi  eTwinning młodzież pod kierunkiem pani Elżbiety Rogowiec mogła doskonalić umiejętności z zakresu informatyki - tworzenie i edycja grafiki wektorowej oraz rastrowej, tworzenie komiksów przy pomocy platformy internetowej oraz z zakresu języka angielskiego pod kierunkiem nauczyciela języka angielskiego pana Marka Poloka. - doskonalenie umiejętności czytania i pisania w języku angielskim. Efektem prac są między innymi komiksowe portrety uczniów z partnerskich szkół, napisane w języku angielskim historyjki oraz komiksy ilustrujące opowiadania w których głównymi bohaterami jest młodzież z partnerskich szkół, ale nade wszystko dobra zabawa i okazja do kontaktów z rówieśnikami innych państw.

Międzynarodowe przygody Miliardowickich eTwinnerów z SP2 w Ligocie
fot. SP nr 2 w Ligocie


Komiksy i pozostałe informacje na stronie internetowej szkoły: http://www.sp2.ligota.pl/projekty-etwinning

Elżbieta Rogowiec

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu czecho.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.